torsdag 12 april 2018


8-11:e April.
Jag har arbetat för fullt med min Cajon och det går sakta men säkert framåt. Jag har sågat ut alla delar utifrån ritningen men var tvungen att justera vissa delar.


Jag insåg att sammanfogningen som skall vara till locket nog var för svag då man ska sitta på lådan när man spelar. Jag ändrade denna och nu borde det hålla. Dessvärre var plywooden något dragen och sned och efter att ha sågat ut olika delar blev det ännu mer snett då skevheten nu befinner sig i olika delar som skall monteras ihop. Det gick dock att rädda med noggranna justeringar i fogarna samt att sätta ordentligt tryck vid limningen med tvingar.



Jag kommer förstärka lådan ytterligare med skruv så den säkert kommer att hålla. När jag tog hela plywoodstycket verkade det rakt men nu har jag lärt mig att bli mer noggrann när jag väljer ut material i början av ett arbete. Arbetet känns kul då jag vet att trumman kommer att användas till att spela musik på.

12/4 Smyckesverkstaden.
Igår var jag och köpte lite olika stenar. Jag vill gärna testa på och göra en egen infattning vilken innebär att man omsluter t.ex. en sten med vanligtvis metall som silver eller koppar. Jag har aldrig gjort infattning förut och det är rätt svårt att få till bra.


Här har jag mätt ut först med papper runt stenarna så jag vet exakt länd på silvret jag skall klippa till.

Det är många moment och att löda tunn metall bra kräver tålamod, övning och färdighet. Jag hade många motgångar idag då mina lödningar inte gick bra alla gånger. Jag hittade vart felet låg och det berodde på att materialet inte var tätt ihopsatt vid själva lödningen och att jag inte rengjort ordentligt.


På bilden ovan är precis innan lödning och det gula runt silverloden är flussmedel vilket behövs för att silvret skall smälta ner i springan.

Metallen som ska innefatta stenarna är silver och för att få det riktigt rent krävdes det att jag rengjorde ytorna med smärgelduk och sedan T-röd för att få bort all fett och smuts. Efter detta gick det bättre och jag lyckades få fram början till två insättningar. 


Läraren försvann efter lunch och enligt regler får vi inte vara där själva. Dessutom måste vi boka in tid där vilket är svårt att få till, detta skapar irritation då jag bara vill arbeta vidare men måste stanna upp p.ga.yttre faktorer. Nästa torsdag skall jag dit och göra klart dem och då är tanken att jag skall testa på att löda infattningar i koppar med. Jag känner stor lust att lära mig nya hantverkstekniker som t.ex. smyckeskonst och lödningen som oftast ingår i denna. Jag arbetade idag med mycket små detaljer vilket jag känner övar upp en viss precision som kan vara bra att ha. Exempelvis om någon i skolan vill göra ett smycke eller infattning så vill jag behärska grunderna för att kunna lära ut praktiskt, sen är det ju himla kul med. Man behöver vara varsam när man utför lödning med gas då det alltid finns brandrisk. Betbadet som man lägger metaller i för att få bort oxider och smuts innehåller ibland farliga kemikalier. T.ex. betningen som jag använde idag innehöll svavelsyra vilket är frätande, här behöver man ha lämplig skyddsutrustning. I Verkstaden fanns ett kemikalierum där man utför allt arbete för en tryggare arbetsplats.
 Mycket arbete och små resultat idag men förhoppningsvis hinner jag klart nästa vecka. Något jag upptäckt i min egna process är att när det inte går som jag vill eller blir motgångar så kan det bli motigare att jobba för stunden. Jag försöker påminna mig om att detta är bra lärotillfällen då något då görs fel och att det går att rätta till. Det blir nästan alltid så att det uppstår problem med något och jag räknar alltid in detta för att inte bli besviken och ge upp. Det är helt enkelt problemlösning och man blir bättre ju mer man övar, men framförallt försöker jag se till mina egna brister och förbättra dem för att inte samma sak ska hända igen. Den största drivkraften är att det är kul vilket för arbetet framåt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar