måndag 16 april 2018



13/4. Workshop digitala verktyg.
Idag hade vi workshop igen kring digitala verktyg och vi gick igenom olika 3-D program. Att kunna göra skisser i 3-D program känns användbart men programmen i sig är relativt svåra att lära sig. För att kunna lära ut hur ett 3-D program fungerar som pedagog till sina elever behöver man kunna behärska programmet. Själv anser jag att det faktiskt i vissa fall kan krångla till att lära sig något om inte syftet varför vi skall ha det finns tydligt. Till vissa föremål som man skall göra går det minst lika bra med en enkel skiss på papper, men självklart om något mer avancerat skall göras så kan det vara en fördel med 3-D program. Själva workshopen var för mig rätt oinspirerande då jag kände mig övertryckt med information och läraren gick inte in på djupet i något program eller annat runt om. Vi skulle få använda 3-D skrivaren men det fanns inte tid för detta idag vilket var en annan besvikelse. Jag tänkte använda skrivaren någon dag på skolan när den inte används för att få fritt spelrum.


16/4.
Idag har jag monterat ihop Cajonen.


Resultatet blev ok men inte perfekt. Skevheten i materialet har gjort den något sned och sammanfogningarna ser inte perfekta ut på sina ställen. Däremot blev den mycket hållbar och stark i fogarna och trumljudet låter bra. För att öka styrkan i fogarna har jag limmat, skruvat i skruv, samt att fogarna i sig håller ihop. Det viktigaste för mig var att den går att spela på och att den håller. Nästa gång jag gör något liknande projekt i plywood så kommer jag vara otroligt noggrann med vilket material jag väljer och att det är rakt. Idag har jag slipat och sandpapprat mycket och det blir otroliga mängder damm. I säkerhetsaspekt är det viktigt att ha rätt skydd som ansiktsmask och utsug. Dampartiklarna kommer annars ner i halsen vilket kan ge permanenta skador på luftvägarna i längden. Just vi slöjdlärare är extra utsatta därför vi jobbar i dessa miljöer dagligen, jag kommer alltid försöka ha ansiktsmask då jag utför arbeten. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar