torsdag 19 april 2018


17-20 april. Blogg
Det har vart 4 fullproppade dagar. Har vart i skolan nästan 12 timmar varje dag och har försökt kämpa på med lite olika saker. Jag har sytt ett pennfodral. 



 Här är en tygkasse jag sydde.

 Det var mycket krångel med maskinerna vilket stressade upp mig då jag ville bli klar och få det bra. Tyvärr blir jag betygsfokuserad och mycket av glädjen försvinner när jag slöjdar mot krav och mål någon annan än mig själv skapat. Jag vill bara klara kursen, thats it. Visst är det positivt att jag får mycket gjort och att jag lär mig mycket nytt på kort tid. Men på samma gång blir det kontraproduktivt då min egen glädje kring att skapa hämmas genom att vi ständigt skall examineras och uppfylla hårda krav. Men jag försöker hålla huvudet högt och kämpa vidare. I Stina Westerlunds text ”Lust och Olust” nämns en elev vid namn Johan som tappar intresset och känner stora motgångar i slöjdarbetet. Jag kan relatera till detta. För mig blir det motgångar när det är tidspress och att man ständigt måste prestera, som här på universitetet. Samtidigt skall vi skall hålla på med maskiner som det finns stor risk att skada sig på. Stress och slöjd går inte ihop och skolans tempo stressar mig. Slöjdande borde få ta exakt den tid det tar för enskild individ att utföra något, just p.ga säkerhetsaspekter. Om höga tempon och höga krav skall vara den styrande kraften i att slöjda så går vi åt fel håll enligt mig. Skitsamma. Här är mina sammanfattningar som jag gjort i HDK:s smyckesverkstad. 





Jag har fått kämpa hårt för att få dessa bra och många misstag har gjorts på vägen. Att göra smycken har vart det absolut roligaste och arbetsprocessen har krävt att jag har fått vässa mina sinnen för att kunna rätta till de fel som uppstått. Av de föremål jag tillverkat så är jag mest nöjd med mitt pennfodral och infattningarna med stenarna. Jag brukar vanligen arbeta undersökande och experimenterande process när jag skapar. Men för mig att göra detta krävs det att jag har tid och lust. I kursen finns det inte tillräckligt med tid att arbeta på detta sätt för mig. Nu har jag tänkt rent funktionellt och praktiskt när jag utfört mina föremål för att minska att det blir fel. I helgen kommer jag att göra ett bord i verkstaden.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar