Kursstart.
Full rulle som vanligt och jag försöker få ett grepp om vad kursen handlar om. Vi kommer ha flera uppgifter i denna kurs och det kommer vara många olika delar som teori, praktiskt arbete och presentationer. Jag känner mig redan fullproppad med information så det blir till att gå igenom kursguiden grundligt för bättre inblick så jag kan strukturerar upp mitt arbete. Ska bli kul och spännande att få arbeta med maskiner i denna kurs och det känns verkligen som en relevant del som slöjdlärare att behärska dessa.
23/3. Workshop symaskinen.
Kul att sätta igång med att sy. Det är mycket information kring olika tekniker, sömmar och olika symaskiner. Jag prövade på några olika maskiner och alla beter sig olika även om de har samma grundfunktioner. Problem med maskinerna uppstår hela tiden och genom att sy mycket och med olika maskiner lär jag mig bättre och snabbare hur problemen skall åtgärdas. Att ha instruktionsmanualen till hands underlättar markant då man slipper att gissa sig till lösningen. Övning ger färdighet. Arbetsställningen känns som en viktig del när man syr. Märkte att jag fick ont i axlar, ländrygg och nacke när jag satt fel. Om man syr ofta och länge är det viktigt att ha detta i åtanke så inga skador blir permanenta. Det finns alltid risk att skada sig genom att man blir stucken av synålen. Jag försöker hela tiden vara vaksam vart jag har fingrarna och när jag trär över och undertråd så stänger jag av elen och drar ut kontakten för att förhindra att jag syr mig i fingret. I skolan anser jag att lärare alltid skall ta riskerna för att ska sig först och visa på hur skador kan förebyggas på bästa sätt. Jag sydde en tygkasse som jag skall ha när jag handlar just för att inte konsumera massa plastpåsar. Det hade vart kul att sy en tavla i textil och använda mig av olika blandtekniker. Jag försökte skissa lite och kom på en idé. Jag får se hur den passar ihop med kursen mål då det viktigaste för mig just nu är att klara av skolan och få godkänt. Det är lite synd att jag hämmar mig genom att först tänka på betygen och vad som krävs för att nå dem, för att låta idéerna komma i andra hand. Å andra hand får jag ju då tänka på ett annorlunda sätt än om jag hade skapat något helt kravlöst på min fritid. Det känns i alla fall kul att vi skall få slöjda på för fullt under kursen. Keep the spirit going!
Dock
känner jag rent spontant att jag inte kommer att behöva använda alla maskiner
för att tillverka arkadkabinetten och det mesta av arbetet kommer att ligga i
att montera och programmera spelen och styrningen. Det är mycket delar som
måste beställas och jag är rädd att de inte kommer fram i tid, då står arbetet
stilla och tyvärr har vi kursmål som måste uppfyllas och jag vill inte riskera
att inte klara kursen för att mitt projekt inte innefattar tillräckligt mycket
arbete med exakt alla maskiner. Pratade med lärare på kursen angående min idé
men denna person var skeptisk till att det skulle hinnas med eller att kursens alla
mål skulle täckas. Detta gör mig irriterad och jag känner att jag nog överger
detta projekt och ta ett säkrare som inte är lika tidskrävande. På ett sätt
känner jag här att utbildningen hämmar mina idéer. Detta skapar i sin tur olust
till att skapa då jag måste anpassa mig till kursens mål. Skitsamma. Jag vill
nog göra ett instrument istället, fast inte något alltför avancerat. Jag får
tänka över detta ytterligare.
29/3. Workshop rit och skiss.
Idag
gick vi igenom olika rit och skisstekniker. Jag är van att skissa för hand sen
innan då jag tecknar mycket men har mindre erfarenhet i att arbeta i 3-D
program i datorn. Ett program vi gick igenom var ”Sketchup” vilket var kul och
intressant. Just 3-D program kan vara mycket användbart om man vill göra
detaljerade skisser med detaljer i 3-D vy. Men det krävs att man lär sig
programmet bra om man skall kunna utnyttja det fullt ut. ”Sketchup” var
relativt lätt men fortfarande krångligt vissa gånger. Tror absolut att elever i
ung ålder kan lära sig digital 3-D med lite övning. Detta kan vara ett bra
komplement till skissandet för hand. En annan skissteknik jag använder är att
använda ritplatta och göra bilden/skissen digitalt i ”Adobe Draw”. Fördelen med
detta är att det går snabbt och man kan testa olika färgkombinationer med ett
knapptryck istället för att man skall färglägga hela skissen för hand. Det är
alltid bra att kunna olika skisstekniker och man skissar på olika sätt beroende
på vad skissen skall vara till. Ibland behövs exakta ritningar med mått och
ibland fyller skissen en rent estetisk funktion för att förmedla en känsla. Att
kombinera en teknisk skiss med en mer konstnärlig som förmedlar känsla ger en
bra helhetsbild. Själv tycker jag rent tekniska skisser kan ta bort känslan för
föremålet som skall skapas så det kan vara bra att kombinera. Framförallt är
skissen en fantastisk metod för att förmedla en vision eller idé för andra. Jag
kommer i mitt fördjupningsarbete försöka använda mig av en digital skiss i
kombination med handritade, samt en 3-D skiss i ”Sketchup”.
3/4. Workshop. Maskinvård.
Idag
hade vi en genomgång av vård av de olika maskinerna i verkstaden. Detta behöver
man kunna för att åtgärda fel som uppstår, byta slitna delar samt för att kunna
utföra ett säkert arbete. Byte av slipplattor, montering av hyvelblad samt byte
av sågblad. Som slöjdlärare kommer vi dagligen arbeta med maskiner och därför
känns det som en visäntlig del att kunna underhålla dem. Jag har nu valt att
jag vill göra en trumma som kallas Cajon som del av mitt fördjupningsarbete.
Cajun är en trumma som är byggd som en låda. Låter lätt men det är mycket man
behöver tänka på om resultatet skall bli bra. Jag skall börja med att skissa
upp hur den skall se ut. I en Cajun kan man få med många olika trumljud i en
och samma trumma. De är lätta att ta med sig om man exempelvis vill spela
utomhus vilket blir kanon nu när sommaren snart är här.
Blogg. 5/4. Workshop metall.
Verkligen inspirerande dag. Vi fick designa några ringar snabbt
för att sedan göra dessa i koppar eller silver. Alla i klassen hade olika idéer
på hur deras ringar skulle se ut vilket var inspirerande att se. Jag lär mig
bra i grupp då inspirationen kommer lätt genom att se hur andra arbetar.
Däremot blir det väntetider på verktyg och när vi skulle hårdlöda så fick man
stå i kö. Detta känns inte helt optimalt då jag själv behöver få sitta med
tekniken länge för att få den att sitta. Det blir till att fortsätta en annan
dag och jag fick bokat in en dag i HDKs smyckesverkstad med handledning. Känner
att när tiden är en faktor och det bara blir en dag som idag då vi har
genomgång så blir det för mig stressigt. Stress känns inte som en del som borde
vara närvarande i en verkstad då det blir lättare att tappa koncentrationen och
skada sig. För mig går säkerheten först och det tar emot att behöva vara snabb
och effektiv i förhållande i att ta sig tid när man arbetar. Vi är alla olika. Det
är en relativt kort kurs med många moment så det finns inte mängder med tid att
fördjupa sig i något än. Helst av allt hade velat sjunka in i en teknik och
förkovra mig i denna under lång tid. Men inspiration fick jag i mängder idag
och jag lyckades i alla fall få fram 3 ringar, 2 i koppar och en i silver.
Kommer försöka lägga mer tid på att göra ett smycke, alltid kul att ge bort ett
föremål man gjort eller att ha det själv. Det var lärorikt att hårdlöda i små
detaljer vilket jag tror kommer vara användbar kunskap. Att kunna jobba med små
ting känns för mig lika viktigt som att jobba med stora ting när det kommer
till att slöjda. I säkerhetssynpunkt finns det ju alltid risk att skada sig och
i arbetet med tunna metaller finns det stor risk för att skära sig eller få
flisor. Vid lödningen finns det alltid brandrisk då brandfarliga gaser
antändliga. Just nu känner jag stor lust till att skapa men likaså olust då det
är tidsramar och kunskapskrav som måste nås för att klara kursen. Jag väljer
att tänka positivt nu och ser man på det från den ljusa sidan så lär jag mig
massa nytt, får vara i verkstaden och arbeta och öka på mina ämneskunskaper
inom slöjd.
6/4. Workshop. Svarv.
Idag
gick vi igenom svarvning vilket var mycket lärorikt. Jag svarvade en skål av
björk som ska bli del till en mortel. Just nu vill jag tillverka föremål som jag
kan ha användning av själv. Jag kommer inte använda någon svarvning i mitt
bygge av Cajonen (trumlådan). Jag tänker därför göra en Maracas i trä. Det är
många delar som behöver svarvas till denna typ av instrument vilket känns som
ett lärorikt projekt att ha vid sidan av cajunbygget. Med Cajonen kommer jag arbeta
mer med raka former medan vid bygget av en maracas kommer det vara runda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar